10 Kesalahan Besar Dalam Majlis Adat Perkahwinan Melayu
30 Januari 2013 pukul 2:30
Ini merupakan sedikit sebanyak kemungkaran dan bidaah yang sering dilakukan dalam majlis perkahwinan melayu..
Semoga perkongsian ini dapat dimanfaatkan bersama, insyaAllah..
Antara 10 kemungkaran dan bidaah dalam majlis kahwin melayu yang sering dilakukan ialah..
1. Membuka Aurat
Perbuatan
mendedahkan aurat di khalayak ramai (para hadirin) oleh wanita pada
masa ini semakin banyak dilakukan di dalam majlis-majlis walimah.
Malah
ianya sudah menjadi satu trend (gaya) dalam kalangan umat Islam setiap
kali pasangan pengantin melangsungkan majlis perkahwinan mereka.
Terdapat
sebahagian wanita yang asalnya bertudung, tetapi apabila tiba hari
perkahwinannya, dia dengan relanya membuka tudung dan mendedahkan
bahagian-bahagian aurat tertentu.
Termasuk perbuatan
mendedahkan aurat adalah dengan memakai pakaian yang ketat sehingga
menggambarkan bentuk tubuh badan, mengenakan pakaian dengan kain yang
jarang, dan mengenakan kain yang tipis.
Sedangkan Allah s.w.t berfirman:
“Katakanlah kepada wanita yang beriman:
“Hendaklah
mereka menahan pandangan dan kemaluannya, dan janganlah mereka
menampakkan perhiasannya, kecuali yang (biasa) nampak daripadanya.
Dan
hendaklah mereka menutupkan kain tudung ke dadanya, dan janganlah
menampakkan perhiasannya (aurat) kecuali kepada (mahram mereka).”
(Surah an-Nuur, 24: 31)
2. Bersolek dan memakai wangi-wangian bagi wanita
Dari Abu Musa al-Asy’ary r.a, dia berkata:
Rasulullah s.a.w bersabda:
“Wanita
yang memakai wangi-wangian, dan kemudian dia melintasi suatu kaum
supaya mereka mencium bau wanginya, maka wanita tersebut adalah wanita
penzina.”
(Hadith Riwayat Abu Daud, no. 4172, at-Tirmidzi, no. 2786)
Alasan dari larangan tersebut dapat dilihat dengan jelas iaitu menggerakkan panggilan syahwat (kaum lelaki).
Sebahagian
ulama telah mengaitkan perkara lain dengannya, seperti memakai pakaian
yang cantik (melawa), perhiasan yang ditampakkan, dan bercampur baur
dengan kaum lelaki.
(Ibnu Hajar al-‘Asqalani, Fathul
Bari, 2/279. Rujuk: Abu Malik Kamal, Ensiklopedia Fiqh Wanita, jil. 2,
m/s. 151, Pustaka Ibnu Katsir)
Allah s.w.t berfirman:
“…Dan janganlah kamu berhias (tabarruj) dan bertingkah laku seperti orang-orang Jahiliyyah yang dahulu.”
(Surah al-Ahzab, 33: 33)
3. Mencukur Kening dan Memakai Rambut Palsu
Sabda Rasulullah s.a.w:
“Allah
melaknat orang yang membuat tatu dan wanita yang minta ditatu, wanita
yang menyambung rambutnya (dengan rambut palsu), yang mencukur alis
(bulu kening), dan yang minta dicukur,
dan wanita yang merenggangkan giginya untuk kecantikan sehingga mengubah ciptaan Allah.”
(Hadith Riwayat al-Bukhari, no. 4886)
4. Memanjangkan Kuku dan Mewarnakannya Dengan Pewarna
Rasulullah s.a.w bersabda:
“Termasuk fitrah bagi manusia itu ada lima:
Khitan, mencukur bulu kemaluan, merapikan misai, memotong kuku, dan mencabut bulu ketiak.”
(Hadith Riwayat al-Bukhari, no. 5889)
Berkenaan permasalahan trend mewarnakan kuku ini, Syaikh al-Albani rahimahullah berkata:
“Ini
adalah merupakan kebiasaan buruk yang dilakukan oleh wanita-wanita
Eropah kepada wanita-wanita Islam, iaitu memanjangkan kuku dan
mewarnakannya dengan warna merah atau selainnya dengan kuteks
(pewarna/pengecat kuku).
Kebiasaan ini juga turut dilakukan oleh sebahagian pemuda.
Perbuatan
ini selain mengubah ciptaan Allah, ia juga menjadikan pelakunya
terlaknat dan perbuatan ini termasuk meniru-niru (tasyabbuh) perbuatan
wanita-wanita kafir.“
Daripada Ibnu ‘Umar, Nabi s.a.w bersabda:
“Sesiapa yang meniru-niru perbuatan suatu kaum (kebiasaan orang kafir), maka dia termasuk di dalam golongan mereka.”
(Hadith
Riwayat Abu Daud. Sahih menurut Syaikh al-Albani di dalam Shahihul
Jami’, no. 6149, juga dijelaskan di dalam Jilbab al-Mar’atil Muslimah)
5. Mencukur Janggut
Sebahagian kaum lelaki muslim pada masa ini tidak lagi berminat memelihara janggut dan membenci memelihara janggut.
Malah, ada pula di antara mereka yang mencukur janggutnya semata-mata untuk nampak bergaya di majlis perkahwinannya.
Sedangkan,
perbuatan memelihara janggut adalah sebuah sunnah yang ditunjukkan oleh
Rasulullah s.a.w, dan di dalam banyak hadith-hadithnya berkenaan
janggut ia menunjukkan sebuah perintah yang perlu diikuti.
Daripada Ibnu ‘Umar r.a, Rasulullah s.a.w bersabda:
“Selisihilah kaum majusi, rapikanlah misai, dan peliharalah janggut.”
(Hadith Riwayat al-Bukhari, no. 5893)
6. Mengkhususkan Adanya Cincin Perkahwinan
Perbuatan
bertukar cincin atau menetapkan adanya cincin perkahwinan, pertunangan,
atau pun pernikahan, ianya sama sekali bukan berasal daripada ajaran
Islam.
Ini adalah sebagaimana yang dijelaskan oleh Syaikh al-Albani rahimahullah:
“Tindakan
ini (menyarung cincin) selain meniru tradisi orang-orang kafir sehingga
menjadi sebuah larangan, ia juga mengandungi pelanggaran terhadap
dalil-dalil hadith yang melarang lelaki mengenakan cincin emas.”
(al-Albani, Adabuz Zifaf, m/s. 191, Media Hidayah)
Asal perbuatan (adat) menyarung cincin perkahwinan ini adalah berasal dari adat kepercayaan kuno kaum Nasrani (kristian).
Ini adalah sebagaimana yang dijelaskan oleh Syaikh al-Albani di dalam kitabnya, Adabuz Zifaf.
Syaikh Ibnu Bazz rahimahullah (Mufti Saudi Arabia) menjelaskan:
“Kami tidak mengetahui dasar amalan ini (sarung cincin) di dalam syariat.”
(Muhammad al-Musnid, Fatawa Islamiyah, 3/129. Rujuk: Panduan Lengkap Nikah, Abu Hafsh Usamah, m/s. 230, Pustaka Ibnu Katsir)
7. Adat Bersanding dan Pelamin
Perbuatan mengadakan pelamin dan adat bersanding bukanlah sebuah amalan yang berasal dari ajaran Islam.
Malah, ia mungkin ditiru dan berasal dari ajaran Hindu atau pun Kristian.
Ini adalah kerana amalan tersebut sangat mirip dengan adat upacara perkahwinan mereka.
Menurut Syaikh Abdullah bin ‘Abdurrahman al-Jibrin hafizahullah:
“Perbuatan ini (bersanding) adalah TIDAK dibenarkan.
Sebab ini adalah bukti atas tercabutnya rasa malu dan taqlid (mengikuti) kepada kaum yang suka kepada keburukan.
Perkaranya adalah jelas.
Pengantin
wanita sepatutnya merasa malu menampakkan diri di hadapan manusia, lalu
bagaimana dengan perbuatan tersebut yang sengaja dilakukan di hadapan
orang-orang yang sengaja menyaksikannya?”
(Muhammad al-Musnid, Fatawa Islamiyah, 3/188. Rujuk: Panduan Lengkap Nikah, Abu Hafsh Usamah, m/s. 230, Pustaka Ibnu Katsir)
Syaikh Ibnu ‘Utsaimin rahimahullah berkata:
“Di antara perkara mungkar, bahawa rasa malu sebahagian manusia telah tercabut dari mereka.
(Adalah)
seorang suami datang di tengah kaum wanita dan naik pelamin bersama
isterinya di hadapan kaum wanita, iaitu pada awal pertemuannya dengan
isterinya untuk bersanding dengannya,
bersalaman tangan
dengannya, mungkin menciumnya, dan mungkin memberikan hadiah kepadanya
berserta coklat dan selainnya yang dapat menggerakkan syahwat dan
mengakibatkan fitnah.”
(Min Munkaratil Afraah, m/s. 7, 10. Rujuk: Panduan Lengkap Nikah, Abu Hafsh Usamah, m/s. 231, Pustaka Ibnu Katsir)
8. Menabur Gula-gula, Coklat, dan Bunga
Perbuatan ini tidak terdapat di dalam syariat atau pun majlis walimah sebagaimana yang disunnahkan oleh Rasulullah s.a.w.
Ada
pun sebenarnya, perbuatan ini termasuk meniru-niru perbuatan kaum kafir
yang diambil dari perbuatan kaum kristian yang menabur bunga di
acara-acara perkahwinan mereka.
Daripada Ibnu ‘Umar, Nabi s.a.w bersabda:
“Sesiapa yang meniru-niru perbuatan suatu kaum (kebiasaan orang kafir), maka dia termasuk di dalam golongan mereka.”
(Hadith
Riwayat Abu Daud. Sahih menurut Syaikh al-Albani di dalam Shahihul
Jami’, no. 6149, juga di dalam Jilbab al-Mar’atil Muslimah)
Imam Ibnu Katsir menjelaskan di bawah penafsiran Surah al-Baqarah, [2:104]:
“Allah
Ta’ala melarang hamba-hamba-Nya yang beriman menyerupai (syi’ar)
orang-orang kafir, sama ada dalam ucapan mahu pun perbuatan mereka.”
(Ibnu
Katsir, Shahih Tafsir Ibnu Katsir (Judul asal: al-Mishbaahul Muniir fii
Tahdziibi Tafsiiri Ibni Katsir, Selenggaraan Syaikh Syafiurrahman
al-Mubarakfuri), jil. 1, m/s. 364, Pustaka Ibnu Katsir)
Sekiranya
amalan tersebut disandarkan kepada agama, maka perbuatan tersebut
termasuk meletakkan perbuatan yang tiada asalnya di dalam agama, maka ia
adalah bid’ah lagi sesat.
Ini adalah kerana walimatul
urus adalah sebuah aturcara agama sebagaimana yang diperintahkan
(ditekankan) berdasarkan sunnah yang jelas.
Dari ‘Aisyah r.a, Rasulullah s.a.w bersabda:
“Sesiapa yang mengada-adakan sesuatu yang baru di dalam agama kami ini, maka ianya tertolak.”
(Hadith Riwayat al-Bukhari, no. 2697)
Dari Irbadh bin Sariyah r.a, Rasulullah s.a.w bersabda:
“Berhati-hatilah kamu terhadap perkara-perkara yang baru di dalam agama.
Setiap perkara yang baru (di dalam agama) adalah bid’ah, dan setiap bid’ah adalah sesat.”
(Hadith Riwayat Abu Daud, no. 4607)
9. Adat Merenjis Air Mawar
Adat ini juga bukan berasal dari Islam.
Mungkin ia diambil dari amalan masyarakat Hindu.
Selain
merupakan perbuatan yang ditokok tambah (bid’ah) di dalam walimatul
urus, malah ianya juga boleh menjurus kepada perbuatan syirik sekiranya
dengan perbuatan merenjis tersebut disertakan dengan i’tiqad
(keyakinan-keyakinan) tertentu seperti mempercayai pasangan pengantin
yang direnjis akan mendapat kebahagiaan dan seumpamanya.
Na'uzubillah....
10. Mewajibkan Adanya Duit dan Barang Hantaran
Adat
ini ditetapkan oleh kebanyakan masyarakat Melayu secara umumnya iaitu
dengan mewajibkan pihak lelaki (atau bakal/calon suami) supaya membayar
sejumlah wang yang dinamakan sebagai wang hantaran kepada keluarga pihak
perempuan.
Kebiasaannya (pada masa ini) sehingga
RM10,000 atau lebih dari itu bergantung kepada status pendidikan atau
pun permintaan wanita yang hendak dinikahi.
Nilai wang hantaran ini akan ditetapkan oleh sama ada bakal isteri atau pihak keluarga bakal isteri.
Sekali imbas, perbuatan ini adalah seakan-akan sebuah perbuatan jual beli wanita.
Dan wang ini akan diserahkan kepada keluarga si isteri.
Dan kemudiannya, kedua-dua pihak akan saling bertukar barang hantaran tertentu sesama mereka.
Di
mana mereka mengkhususkan dengan jumlah bilangan tertentu, seperti 5
dulang dari lelaki berbalas 7 dulang barangan tertentu dari pihak
perempuan,
atau 7 dulang dari pihak lelaki berbalas 9 dulang dari pihak perempuan,
atau 9 dulang dari pihak lelaki berbalas 11 dulang dari pihak perempuan, dan seterusnya.
Ada
pun sebenarnya perbuatan ini langsung tidak pernah ditetapkan oleh
Islam, dan perbuatan ini merupakan perbuatan bid’ah iaitu amalan yang
ditokok tambah ke dalam majlis walimah umat Islam.
Adalah menjadi suatu yang sunnah di dalam agama supaya memudahkan urusan pernikahan (juga urusan yang lain),
tetapi, dengan ditambahnya amalan-amalan seperti ini, ia hanya akan menyusahkan (memberatkan) pasangan yang hendak berkahwin
dan ia sekaligus menggalakkan maksiat sekiranya perkahwinan ditangguhkan hanya semata-mata disebabkan perkara yang karut ini.
Dari Irbadh bin Sariyah r.a, Rasulullah s.a.w bersabda:
“Berhati-hatilah kamu terhadap perkara-perkara yang baru di dalam agama.
Setiap perkara yang baru (di dalam agama) adalah bid’ah, dan setiap bid’ah adalah sesat.”
(Hadith Riwayat Abu Daud, no. 4607)
Namun,
apa yang diwajibkan atau pun disunnahkan di dalam syariat hanyalah
memberikan mahar (mas kahwin) oleh lelaki kepada wanita yang dinikahi,
sama ada berdasarkan apa yang diminta oleh wanita tersebut atau pun tanpa diminta.
Dan mas kahwin ini tidaklah semestinya di dalam bentuk wang ringgit atau barang-barang tertentu.
Ianya
sama ada tertakluk berdasarkan apa yang diminta oleh wanita, atau pun
bebas dengan apa yang hendak diberikan oleh si lelaki jika si wanita
tidak menetapkannya.
Dan mahar adalah merupakan salah satu rukun dan syarat sahnya nikah.
Allah s.w.t berfirman:
“Berikanlah maskahwin (mahar) kepada wanita (yang kamu nikahi) sebagai pemberian dengan penuh kerelaan…”
(Surah an-Nisaa’, 4: 4)
“…
Maka isteri-isteri yang telah kamu nikmati (campuri) di antara mereka,
berikanlah kepada mereka maharnya (dengan sempurna), sebagai suatu
kewajiban…”
(Surah an-Nisaa’, 4: 24)
Dan
mahar yang paling baik adalah mahar yang paling mudah, ringan atau tidak
mahal (tidak menyusahkan dan memberatkan si suami).
Daripada ‘Uqbah bin ‘Amir r.a, Rasulullah s.a.w bersabda:
“Pernikahan yang paling besar keberkahannya adalah yang paling mudah maharnya.”
(Hadith Riwayat Ahmad, no. 24595)
Perbuatan
meninggikan atau memahalkan penetapan nilai mahar adalah satu perbuatan
yang dibenci oleh agama sebagaimana disebutkan di dalam beberapa
hadith.
Umar al-Khaththab r.a berkata:
“Ingatlah, janganlah meninggikan nilai mahar wanita.
Jika
itu merupakan kemuliaan di dunia atau taqwa di sisi Allah, sudah tentu
yang paling utama melakukannya adalah Rasulullah s.a.w.”
(Hadith Riwayat Abu Daud, no. 2106) (Rujuk: Amru Abdul Mun’im Salim, Panduan Lengkap Nikah, m/s. 76, Dar an-Naba’)
Sahih
di dalam beberapa riwayat bahawa Rasulullah saw dan beberapa sahabat
berkahwin dengan mengeluarkan mahar yang sangat kecil.
Malah di sebahagian keadaan, ada yang memberikan mahar dalam bentuk
cincin
besi, baju besi, memerdekakan hamba, dengan hafazan Al-Qur’an, dengan
mengajarkan surah-surah tertentu dari Al-Qur’an, dengan segenggam
kurma, dengan mengislamkan seseorang, dengan sebiji emas sebesar biji
kurma, dan selainnya.
– Wallahu a’lam.